Vinkkejä kestävä kulutus -teemaan

Minulta pyydettiin KEKE-kummina vinkkejä kestävän kulutuksen käsittelemiseen yhteiskuntaopissa 6. luokalla. Kestävä kulutus on ollut minulle aina tosi läheinen aihe. Tässä muutamia ajatuksia:

– Mielestäni asian käsittely kannattaa aloittaa elinkaaren pohdinnasta. Tässä joskus kymmenen vuotta sitten tekemäni elinkaarikortit: ajatuksena leikata kortit, sekoittaa ja laittaa järjestykseen. Siinä on kaksi tuotetta: puuvillapaita ja muovinen jogurttipurkki (kyse on siis purkista, ei sisällöstä): elinkaarikuvat

– Olen jo kutosluokkalaisille näyttänyt myös Story of Stuff -elokuvan http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/ Voisi ehdottaa, että oppilaat katsoisivat sen englannintunnilla. Tein silloin joskus elokuvaan suomennoksen, kun löysin elokuvan tekstit  englanniksi skriptinä: Story Of Stuff en+fi.

– Monipuolista materiaalia löytyy MAPPAsta https://mappa.fi hakusanalla kulutus. Ihan jo ensimmäinen on toiminnallinen julistesarja, joka avaa luonnonvarojen kulumista eri tavaroihin liittyen. Olen itse käyttänyt ja pitänyt hyvänä myös toista haussa näkyvää Kierrätyskeskuksen Oppia etelästä-julistesarjaa. MAPPAn hakutuloksena tulee myös videoita. Ei ihan ensimmäisellä sivulla tuloksena on myös Rojupöhö-nukketeatteri, jonka voi katsella videona, joskin se on ehkä soveliaampi pienemmille kuin 6-luokkalaisille. Toinen hyvä MAPPAn hakusana on elinkaari. Sen kautta löytää myös hyviä videoita ja esim. minun aikoinaan tekemääni älä osta mitään-päivän materiaalia.

– Pääkaupunkikeskuksen kierrätyskeskus tekee muutenkin mielettömän hyvää työtä kuluttajakasvatuksen parissa. Yksi hyvä harjoitus on ottaa erille Kierrätyskeskuksen verkkokauppa: https://kauppa.kierratyskeskus.fi. Jokaiseen tuotteeseen on verkkokaupassa merkattu, kuinka paljon luonnonvaroja säästyy ostamalla tämä kierrätetty tuote verrattuna uuteen samanlaiseen. Oppilaat voivat esimerkiksi valita sieltä viisi joululahjaa, joista sitten laskea yhteisvaikutuksen. Tietysti myös rahasummia voi laskea https://www.foodie.fi/ -verkkokaupan avulla. Matematiikkaa voi muutenkin yhdistää tosi hyvin tähän aihepiiriin, olipa opeteltava aihe matematiikassa mikä tahansa.

-Jos haluaa lähestyä asiaa Vihreän draaman kautta, kannattaa hakea MAPPAsta Vihreää draamaa tavaramaailmassa -materiaalit ja ohjeet. Huomaa, että diaesitykset on linkkeinä jo itse MAPPA-sivulla, ja vain pdf-aineisto tulee Siirry materiaaliin -linkistä. Hakutulos on valmiiksi linkissä: https://mappa.fi/haku.php?q=%22Vihre%C3%A4%C3%A4+draamaa+tavaramaailmassa%22&filter%5B%5D=undefined&filter%5B%5D=undefined

– Itse olen käsitellyt aihetta usein 24.11. vietettävän Älä osta mitään -päivän tiimoilta http://alaosta.fi/

Nyt kun Black friday kaikessa kaameudessaan rantautui Suomeenkin, asia on mitä ajankohtaisin. Siitähän koko päivä amerikoissa (tai Kanadassa) oikeastaan lähti. Voi käydä hyvää pohdintaa siitä, auttaako tällainen yksi päivä, mitä merkitystä sillä olisi, ja miksi päivä on syntynyt. Ja teidän luokka voisi vaikka järjestää koululle jonkinlaisen tempauksen asiasta tuona päivänä. Päivään liittyvät kouluille tehdyt tehtävät löytyvät täältä: http://alaosta.fi/kouluille/ Koska olen kuvisopettaja, minua on viehättänyt tuo vastamainosasia kovasti (em. sivulta linkkejä vastamainoksiin), ne ovat niin mainioita!

– Monesti olen myös teettänyt oppilailla joulukalenterin, jossa jokaisesta luukusta paljastuu joku aineeton lahja. Jokaiselle koulupäivälle voisi tehdä yhden luukun, ja jokainen oppilas keksisi jonkun aineettoman lahjan, jonka voisi antaa tai haluaisi saada. Yleensä aina kuvisopena tein koko koululle yhteisen valtavan joulukalenterin oppilaiden kanssa, jossa oli oikeasti A4-kokoiset luukut. Joulukalenterin ”kannen” kuva-aihe voisi olla myös aineettomaan jouluun liittyvä. Suuren joulukalenterin saa teippaamalla pienemmistä papereista suuren lakanan – homma kannattaa piirtää niissä pienissä osissa ja lopuksi yhdistää. Apuna suurennusmenetelmät, pienen luonnoksen ruuduttaminen…

– Kun olin kuvisope, vedin useampaan kertaan kuvalliseen viestintään liittyvää Turha tavara -periodia: Oppilaat ensin tekivät turhat tavarat roskasta, ja yrittivät saada ne näyttämään mahdollisimman houkuttelevilta, kauniilta ja hienoilta. Maalia, sidosaineita ym. neitseellistä materiaaliakin tosin käytettiin apuna. Sen jälkeen suunniteltiin ja tehtiin tavaroille mahdollisimman hienot pakkaukset ja mainosjulisteet. Lopuksi menimme myymään esineitä Stockmannin eteen kadulle – ohjeena esitellä, että kyseessä on ihan turha tavara. Osa myikin tavaransa ihan oikeasti 🙂 Osa porukasta toimi videokuvaajana. Oppilaat tykkäsivät jaksosta kovasti.

Tässä on jo ihan liikaa, tiedän, mutta pitää valita, mikä tuntuu omalta. Jos mikään näistä ei miellytä, voin esitellä lisää. Esimerkiksi sivusto http://kulutus.fi/ tarjoilee monenmoista.

Nyt on erinomainen aika käsitellä kestävää kulutusta, koska jouluhulinat on tulossa, ja asia konkretisoituu todella, kun lapsetkin miettivät vanhemmilleen tosi turhia pari euroa maksavia rihkamalahjoja. Vierailu esimerkiksi Nekalan kierrätyskeskuksessa https://www.facebook.com/kierratyskeskusnekala/ joululahjaostoksilla saattaisi olla hyvä idea – säästää kukkaroa ja luonnonvaroja. Siellä on just semmosta rompetta uutuuden kiiltävänä, mitä lapset vanhemmilleen ostavat…

Joka tapauksessa suosittelen, että laittaisitte kuluttajuutta koskevan jaksonne näkymään koko koulussa, sillä tässä teemassa asiaa on helppo jakaa eteenpäin!

Terveisin KEKE-kummi Niina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *