Viikkohaaste: Löydä sateenkaari luonnosta

Syksyn värit on pohtimisen arvoinen asia. Monimuotoisuuden lähiympäristössä ymmärtää vasta kun siihen kiinnittää erityistä huomiota. Luokka voi tehdä tehtävän osana oppituntia (ks. vinkit tehtävän lopussa liittymisestä oppiaineisiin ja OPSiin) tai se voidaan antaa opilaille välituntitehtäväksi.

Tee näin:

  1. Oppilaat etsivät luonnosta eri värisiä kasvin osia. Huomaa jokamiehen oikeudet!
  2. Oppilaat järjestelevät värit sateenkaaren mukaan liimaamalla/ asettelemalla ne mustalle paperille. Huomaa oikea järjestys!
  3. Skannaa tai valokuvaa sateenkaari session päätteeksi, niin värit saadaan säilytettyä, tai laita tuotos hetken iloksi seinälle.
  4. Jos haluat skannauksen/ kuvan esille nettisivulle, laita se itse esille sinulle annetuilla nettitunnuksilla, tai lähetä skannaus/ kuva osoitteeseen nmykra(at)gmail.com, niin kuva liitetään tähän artikkeliin.

Kuinka harjoitus voi toimia johdantona eri sisältöihin?
OPSiin sopivia esimerkkejä kussakin oppiaineessa helpommasta vaikeimpaan

ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS (värien nimeäminen, tarinan jatkaminen ”Kun sateenkaari putosi maahan”, symbolinen runo aiheesta ”Kun sateenkaari putosi”)
KIELET (värien nimeäminen, tarinan jatkaminen ”Kun sateenkaari putosi maahan”, symbolinen runo aiheesta ”Kun sateenkaari putosi”)
MATEMATIIKKA (montako näytettä yhteensä, montako eri väriä, montako esimerkkiä kustakin väristä, mikä on eri värien prosenttiosuus)
YMPÄRISTÖOPPI (lähiympäristön kasvit, ruska biologisena ilmiönä)
BIOLOGIA (lähiympäristön kasvit, ruska biologisena ilmiönä)
MAANTIETO (sääolot ja ruska: missä päin maapalloa ruskaa esiintyy?)
FYSIIKKA (additiivinen ja subtraktiivinen väri)
KEMIA (värien kemialliset ominaisuudet: mistä väri muodostuu, värien uuttaminen kasveista)
TERVEYSTIETO (värit ja mielenterveys)
USKONTO (sateenkaari eri uskomuksissa)
ELÄMÄNKATSOMUSTIETO (sateenkaari eri uskomuksissa)
HISTORIA (sateenkaari eri kulttuureissa)
YHTEISKUNTAOPPI (sateenkaari on symboli)
MUSIIKKI (musiikin värit)
KUVATAIDE (värien sekoittaminen)
KÄSITYÖ (värejä luonnosta: värjäys)
LIIKUNTA (liikuntaleikki: etsitään määrätyssä ajassa mahdollisimman paljon värejä, luontoliikunta)
KOTITALOUS (paljon värejä lautaselle -> terveellisyys)
OPPILAANOHJAUS (värit yksilöllisyyden symbolina)

Lisätietoa:
Väreistä: http://www.phpoint.fi/ulrikaj/www/colors.htm
Sateenkaaresta: http://tieku.fi/fysiikka/fysiikan-ilmiot/faktoja-sateenkaarista

Kuva: https://www.mycutegraphics.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *