Kestävän tulevaisuuden pohdintaa

Tässä isommille alakoululaisille ajatuksia siitä, miten kestävää tulevaisuutta voisi lähestyä oppilaiden kanssa.

  1. Minkälaisia pelkoja tulevaisuuteen liittyen oppilailla on? Luulisin, että isommat oppilaat ovat jo pohtineet ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia, ja ainakin sinilevä saattaa olla tuttu ja pelottava juttu. Oppilaat voisivat esimerkiksi ryhmissä tehdä listaa tulevaisuuden pelottavista asioista, ja sitten niitä voisi koota esille. Jos ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden väheneminen ei tule puheeksi, näistä on syytä vinkata. Yhteyksiä tulevaisuuden pelkojen välille voi yrittää vetää – esimerkiksi että sota tai pakolaisuus voi johtua siitä, että ilmastonmuutoksen takia luonnonvarat ovat vähissä, jolloin niistä kamppaillaan, tai luonnon monimuotoisuuden kaventuminen tai saastuminen vaikuttaa myös ihmisen ravinnontuotantoon (esimerkiksi pölyttäjien keskeinen merkitys), ja ruoan puutteessa ihmiset lähtevät etsimään parempia oloja esimerkiksi Suomesta.
  2. Jos edellisen kaltainen tehtävä tehdään, on äärimmäisen tärkeää tuoda tulevaisuuden toivo esille, ja että asioiden parantamiseksi tehdään paljon töitä kaikilla tasoilla – ja myös jokainen yksilö voi olla osa ratkaisua. Jostain luin, että kestävä tulevaisuus on mahdollinen vain, jos pystymme kuvittelemaan sen. Hyvä harjoitus voisi olla tehtävä, jossa piirretään kuva tulevaisuudesta niin, että siinä näkyy ratkaisuja edellä esiin tulleisiin ongelmiin. Vaihtoehtoisesti, jos aikaa on vähemmän, voi kirjoittaa vaikka runon hyvästä tulevaisuudesta. Tietysti keskustelua ratkaisuista kannattaa käydä. On hyvä tuoda esille, että kaikkia ratkaisuja ei ole vielä keksitty, vaan asia on maailmassa työn alla – ja kuviin/ runoihin voi kehitellä myös tällaisia mielikuvituksellisia ratkaisuja. On hyvä mainita, että ongelmien ratkaisut eivät välttämättä ole teknisiä – suuri osa ratkaisua on esimerkiksi kohtuullisuuden välttämättömyyden ymmärtäminen.
  3. Yksi vaihtoehto olisi lähestyä asiaa pelin avulla. ”Terra – millaisen maailman sinä luot” -lautapeli on yksi mahdollisuus (Niinalta lainattavissa). Pelissä on tarkoituksena elää elämää niin, että luonnonvarat riittävät ja ilmasto ei lämpiä.  Pohdittavaksi tulee oma etu, kaikkien etu, ja onko pakko kilpailla muiden ryhmien kanssa, vai olisiko tärkeämpää puhaltaa yhteen hiileen. Se on tarkoitettu vähän isommille, mutta kutoset voisivat mielestäni pelata sitä koko luokan kesken niin, että luokka jaetaan neljään osaan, ja päätökset tehdään ryhmissä. Peli on aika monimutkainen ”strategiapeli”, joten jos luokassa on esimerkiksi joku peleistä innostunut, hän voisi perehtyä pelin sääntöihin ja sitten opettaa sen muille – pitää vain kertoa, että luokka pelaisi ryhminä, ei yksliöinä, kuten ohjeessa sanotaan (ohjeiden mukaan luokassa pitäisi olla jokaista neljän hengen ryhmää kohti oma pelipaketti). Pelin joistakin piirteistä on kirjoitettu myös kritiikkiä: http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=590
  4. Pelillistä näkökulmaa voi tuoda asiaan myös Huojuva maapallo -pelin kautta (rakennettuna Vuoreksessa Suvin luokan kaapin päällä), johon oppilaat voivat luoda omia negatiivisia ja positiivisia kortteja käsiteltävään iheeseen liittyen https://mappa.fi/luettelokortti/1119
  5. Ilmastonmuutos on tulevaisuuden kannalta keskeinen ongelma, ja kestävää tulevaisuutta ei voi käsitellä puhumatta ilmastonmuutoksesta. Erinomainen paketti tehtävineen löytyy osoitteesta https://openilmasto-opas.fi/alakoulu/ . Kannattaa vilkaista myös ainekohtaisia ohjeita. Valikko aukeaa klikkaamalla ilmasto-oppaassa oikealla ylhäällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *