Ihminen on osa luontoa

Ihminen on opiskeltavana aiheena useammalla luokalla juuri nyt. Toisaalta ihmisen ja luonnon suhteen pohdiskelun voi liittää myös moniin muihin opiskeltaviin aiheisiin monissa oppiaineissa, ja liittää lähiympäristö-teemaan.

Tässä aiheesta muutama vinkki:

Ihminen ja elämän kehitys maapallolla

Ihminen on pikkuruinen osa pitkää maailman syntyhistoriaa. Hyvin asiaa havainnollistaa Opinkirjon tiedekerhon ” Elämän kehitys maapallolla” harjoitus. Harjoitus löytyi MAPPA.fi -palvelusta, jonka kautta löytyy myös kaikki muutkin Ihmisen biologiaa -kerhon materiaalit ja tehtävät: https://mappa.fi/luettelokortti/762

Oppiaineet: matematiikka, historia, ympäristöoppi

Ihminen on eläin

Tulosta kuvia lähiympäristön eläimistä (orava, jänis, liito-orava, kastemato, sammakko, rantahämähäkki, kekomuurahainen, sinitiainen, vesikirppu)

Harjoituksen voi tehdä ryhmässä pelinä tai yksilötyöskentelynä.
Ryhmässä: Oppilaat ovat piirissä eläinkuvien ympärillä, tai kuvat voi heijastaa tietokoneelta. Oppilas nimeää jonkun eläimen, ja sanoo, mikä tuossa eläimessä on samanlaista kuin hänessä itsessään (kehon osia, perustarpeita). Tämän jälkeen muut voivat sanoa samasta eläimestä muita samankaltaisuuksia. Käydään kaikki eläimet läpi.
Yksilötyönä: Jokaiselle oppilaalle jaetaan yksi eläimen kuva, ja hän kirjoittaa tai piirtää, mikä tuossa eläimessä on samanlaista kuin hänessä itsessään (kehon osia, perustarpeita). Tämän jälkeen käydään yhdessä läpi oppilaiden tuotoksia.

Lopuksi pohditaan yhdessä ihmisen ja eläimen samankaltaisuuksia ja eroja.

Aiheeseen liittyen ks. myös opehuoneessa olevan Ilmiöt ihmeteltäviksi -kirjan s. 50. ja Animalian ”Erityisiä eläimiä – leikkejä ja tehtäviä eläinsuhteen pohtimiseen” -lehtinen.

Taustapohdintaa opettajalle:
YLEn artikkeli ”Eläin tuntee siinä kuin ihminen” https://yle.fi/uutiset/3-8014012

Katso myös:

Opehuoneessa oleva Ilmiöt ihmeteltäviksi -kirjassa on paljon vinkkejä eri oppiaineisiin. Aiheeseen ”ihminen” liittyy ainakin:

  • luku Ihminen s. 45-53
  • harjoitus Kehon osilla mittaaminen, s. 76

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *